19.09.10

jag var ju och förtidsröstade i veckan och nu när jag sitter här och är spänd på hur det kommer gå ikväll har jag hunnit tänka på massa saker.
jag röstade ju på miljöpartiet och dom känns helt rätt för mej. alla deras stora valfrågor ligger även mej varmt om hjärtat.
det finns en grej jag stör mej på i allt det här. det har varit prat om HBT-frågor på tv, i tidningar och på nästan alla partiers hemsidor.
då får man läsa om att även homo,-bi och transpersoner ska ha "rätt" till sin sexuella läggning och att det ska bli enklare att bli fälld för diskriminering.
"sexuella läggning" är orden jag hakar upp mej på. det borde ju inte handla så mycket om det sexuella utan mer det emotionella.
min emotionella läggning.
för allt handlar ju inte bara om sexuella preferenser utan om vem man kan tänka sej att dela detta med. en emotionell läggning alltså.
moderaterna pratar om sexuell, folkpartiet lika så, centern har det inte ens på sin a-ö politik även sossarna pratar om sexuella läggning.
det enda parti som inte gör det är faktiskt miljöpartiet. där pratar dom om att man vill skrota en heteronorm.
jag älskar´t!
miljöpartiet är bara så himla fina. gulle dom!
dom vill att man ska dela in föräldraförsäkringen i tre så mamman får en, pappan den andra och den tredje får man välja som man vill med.
dom vill sänka arbetsgivaravgiften för småföretagare, ensamföretagare får ytterligare sänkning för den första anställda under det första året vilket betyder att det kommer avlasta mycket börda från den som är ensamföretagare och egentligen inte hade haft möjlighet att anställa. 
när man kommer till avrustningen är jag helt på deras bana där med. dom vill sluta exportera vapen, nedrusta och ersätta värnplikt med frivillig tjänstgöring.
jag skulle kunna go on and on i alla deras a-ö frågor och jag vet att jag med säkerhet hade samtyckt i det mesta. hur många kan säga det om det parti de röstat på?
jag vill ha bort blocken och istället lyfta fram enskilda partier! som det var förr!
röstar man moderat idag får man med sej centern och folkpartiet och även kristdemokraterna. röstar man miljöparti får man med sej sossar och vänster. jag samtycker inte med sossarna och vänstern i så många frågor. det är miljöpartiet och vill få fram ju!
fan vad jag ska sitta och bita på naglarna i kväll - GO TEAM MILJÖPARTI, GO!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0