22.10.09

igår såg jag att min kaffekokare inte kommer hålla ihop länge till, jag har sett det ett tag nu.
så jag gjorde det enda rätta - jag pensionerade den och köpte en ny!
men - det finns så klart ett men.
den nya är trasig! det kommer ut kaffe ur locket, och det ska det ju inte göra.
så min gamla pensionerade kaffekokare fick återigen brygga kaffe med stora suckar och väldig möda.
är det idag jag lyckas få hem en fungerande? jag hoppas det!

sen har jag tänkt mycket på en sak.
när jag är hemma sjuk från jobbet så måste jag ha ett intyg.
jobbigt - men så är det iaf. det är inte ens alltid man lyckas skaffa ett intyg för vissa läkare säger att man inte behöver lämna ett förrän efter en vecka, så man får försöka tjata ett till sej.
då säger dom ibland att man kan visa sitt kvitto från läkarbesöket.
så jag har gjort det några gånger. allt fint där, det har inte varit några problem.
MEN igår var jag hemma för min rygg, likaså dagen innan.
jag har varit hos läkaren som i sin tur har sjukskrivit mej och skrivit ut ett intyg på det. allt borde vara bra där, det tycker man ju!
fast icke.
då ringer min chef och ifrågasätter min sjukskrivning som jag inte ens bett om, jag ville ha tabletter för att kunna sova på nätterna men hon (läkaren) tycke jag skulle vara hemma och göra det som känns bra tills jag är okey i ryggen igen.
det tycker inte min chef, man kan visst jobba när man har ont, så varför ska jag då vara hemma. det är bara bra att vara i rörelse. och det vet jag med, men i korta stunder, innan jag måste lägga mej ner och sträcka ut ryggen.
jag blev så ställd att jag inte visste hur jag skulle reagera. så jag frågade henne vad hon antydde och ville med det här samtalet.
då fick jag klart för mej att eftersom det är hon som betalar min sjuklön så är hon beredd att motsäga läkaren. det finns ju så mycket annat jag kan göra på jobbet tydligen. och tror jag att jag bara skulle få göra andra saker än mina egentligen uppgifter? nej, det tror jag inte.
visst kan jag börja jobba tidigare om ryggen är okey innan sjukskrivningen går ut.
det skulle inte göra mej någonting, det är ju inte som att det är kul att gå hemma och inte ha något att göra utom att gå gå gå gå, sen ligga ligga ligga och ta piller.
men att gå till jobbet, plåga sej igenom en dag och sen åka hem och inte kunna sova för att det gör så förbannat ont tänker jag fan inte göra.
nu undrar jag bara - FÅR hon göra så? är det okey? för det känns sjukt fel.

Kommentarer
Postat av: Agnes

Det får hon INTE!

Om du har sjukintyg fårn läkaren så är det läkaren ord som gäller. Hon har ingen rättighet att tvinga dig att jobba om du inte kan.

Hon är ingen läkare!

2009-10-22 @ 12:26:24
URL: http://anangelsdiary.blogg.se/livet
Postat av: k-s

visst kan jag börja jobba tidigare om det slutar göra ont, det är ju inte så att man blir lyckligare eller rikare av att sitta hemma och ha tråkigt och stirra i väggen.

jag blir bara så himla ledsen av att ifrågasättas och all misstro hela tiden. kan man inte bara få vara hemma och bli frisk innan man ska börja jobba igen.

jag är sjuk hela tiden, varje månad, men man hinner aldrig bli frisk för man bara stressar sej tillbaka till jobbet och sen börjar det om. sjuk, bättre, tillbaka på jobbet och sen sjuk igen. känns sådär.

2009-10-22 @ 12:38:57
Postat av: Agnes

Ja, och det är det felet vi alla gör, jag gör samma fel.

Men hon har ingen som helst rättighet att tvinga dig att komma och jobba om du inte kan. Ingen.

Läkaren ord är lag i detta fall.

2009-10-22 @ 13:36:05
URL: http://anangelsdiary.blogg.se/livet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0